středa 7. září 2016

Larisa a dlouhověcí - recenze

Pomalu se propracovávám nedopsanými recenzemi, které se mi nakupily přes prázdniny, takže jsem tady s jednou docela dlouho rozepsanou recenzí. Larisa a dlouhověcí je knížka, která mě nesmírně zaujala svou obálkou a názvem. Mělo by jít o fantasy tady od nás z Čech, takže jsem byla hodně zvědavá, jak se autorka s daným tématem popere. Bohužel jsem na databázi knih zjistila, že knížka nemá příliš dobré hodnocení... no asi oprávněně.

Larisa je vlastně úplně obyčejná. Měla ráda Aleka, svého kamaráda z dětství, který tenkrát bez rozloučení zmizel. Má ráda svého bílého kocourka Antonyho, do jehož kožíšku brečela, když ji Alek opustil, a nejlepší kamarádku Alici. (To je náhoda, že všechna zatím uvedená jména začínají na A...) Začíná to tak nějak docela jako obyčejná YA fantasy, až na to, že se děj odehrává v Čechách (což by podle jmen člověk opravdu neodhadl). Larisa, sedmnáctiletá, krásná, světlovlasá, trochu naivní... no možná až moc dokonalá a občas se chovající nerozvážněji než mladší hrdinky, zjišťuje, že prakticky všichni její přátelé patří k dávnému společenství dlouhověkých, kteří žijí na zemi už dlouhá staletí, a největší novinkou je, že mezi ně patří i ona sama, ačkoliv si to z minulého života nepamatuje. Byla jednou z nejmocnějších a proto o ni usiluje nejen Černý kníže, který sídlí ve Velkých Losinách a i v současnosti praktikuje čarodějnické procesy.
Malou chvíli stál před roztomilým bílým domečkem s červenou doškovou střechou. Vzpomněl si na babičku. Milou, starou paní, kterou tak dlouho neviděl. Bylo mu to líto. (str. 54) A teď vážně... může být došková střecha červená? :D :D :D
Knížka mi místy přišla nedopracovaná, jako by nápad byl dobrý, ale po slohové stránce se tam občas vyskytovaly věci, které bych nepoužila. Vím, že nejsem úplně správná osoba, pro hodnocení... ale, copak neexistuje jiné nahrazení vlastního jména než blondýnka, brunetka či tmavovláska...? Poměrně často se v ní vyskytovaly i různé neobratnosti. Po téhle stránce pro mě byla knížka dost iritující.
"Do Velkých Losin," vyhrkla a dál upřeně sledovala asfaltovou cestu před sebou. "Divné místo na noční výlet. Je to odsud minimálně dvě hodiny, opravdu chceš jet teď do Losin? Co kdybychom to nechali na ráno? A mezitím se vrátili do chalupy. Mám krásnou velikou postel," utahoval si z ní Alek a musel se hodně ovládat, aby nevyprskl smíchy. "Já věděla, že budeš mít plno keců!" vyprskla naštvaná a uražená Larisa. (str. 87)
Postavy docela ušly. Nejsympatičtější postavou celého příběhu se mi jevil Alek. Celou dobu se snažil Larisu přes její zbrklá rozhodnutí zachraňovat a  nakonec pochopil i dlouhověkost. Byl to milý mladík, jenom z něj autorka nemusela udělat namakaného borce. Naopak hlavní padouch mi nenaháněl ani trošku strach. Paní autorka má u mě malé plus, za to, že se pokusila děj zasadit do naší české krajiny... nicméně tomu mohla přizpůsobit některé skutečnosti např. jména postav.
"Ty nevíš, kdo jsi, že ne?" začal muž a nabral si velkou porci pečeného masa. Larisa už tuhle otázku slyšela. Věděla, že i její přátelé si myslí, že je výjimečná. Ona sama si to však nemyslela. Nic si nepamatovala, neměla žádné zvláštní schopnosti ani nadání. Celý svůj život prožila se svou rodinou a bílým chundelatým kocourem v malé vísce uprostřed hor. Vůbec nechápala, co se to kolem ní v posledních pěti dnech dělo. Přetahovali se o ni jako malé děti o oblíbenou hračku. (str. 122)
Celý nápad o dlouhověkosti mi přišel skvělý a poměrně originální (jen abyste věděli, dlouhověkými se můžete stát i vy... stačí chtít :D), ale zpracování pokulhává. Je vidět, že autorka si je poměrně jistá tématem, o kterém píše, ale nemá tolik spisovatelských zkušeností. Z daného námětu by se nejspíš dalo vyždímat i víc a hlavně by stálo za to knížku propracovat (děj, postavy i jazykovou stránku). Pár slov musím věnovat  závěru, který byl na jednu stranu hodně naivní a sladký, ale přesto se mi svým způsobem líbil. Jde o téměř obyčejnou YA s prvky mysteriózní fantasy a místy až naivní pohádky.

Autor: Nora Madisonová
Originální název: Larisa a dlouhověcí
Série: -